Acordul cadru – între restricții și aplicabilitate

08.02.2019

Acordul cadru reprezintă o ”înțelegere scrisă intervenită între una sau mai multe autorități contractante și unul sau mai mulți operatori economici, al cărei scop este stabilirea elementelor/condițiilor esențiale care vor guverna contractele de achiziție publică ce urmează a fi atribuite într-o perioada dată, în mod special în ceea ce privește prețul și, după caz, cantitățile avute în vedere.”
               
Având în vedere că suntem la începutul anului bugetar 2019, perioada în care se așteaptă aprobarea bugetelor și care poate dura până în luna aprilie considerăm că pentru compartimentele de achiziții publice este oportună inițierea procedurilor de atribuire a acordurilor cadru având în vedere că pentru încheierea acestora nu este obligatorie asigurarea resurselor financiare.

Acordul cadru, ca și instrument specific achizițiilor publice, poate fi aplicat rațional și justificat în special în cazurile în care necesitățile identificate nu pot fi precis dimensionate și se referă la achiziții care, în general, își păstrează în timp caracteristicile tehnice, neexistând indicii reale/informații privind o dezvoltare exponențială în timp a acestora.

În acest sens, se recomandă, în special autorităților contractate care desfășoară activități cu impact social deosebit (spitale, creșe, grădinițe, direcții generale) să deruleze acordurile cadru privind achiziția de medicamente / alimente și, totodată, în sensul celor menționate anterior, este de subliniat faptul că nu ar fi potrivit acordul cadru în cazul achiziționării de echipamente medicale care, de regulă, presupun o îmbunătățire continuă a nivelurilor tehnico-calitative ale acestora.

De asemenea, acordul cadru nu se poate aplica în cazul investițiilor noi deoarece contractele subsecvente care ar urma să fie încheiate în baza acestora ar trebui în mod obligatoriu să aibă obiectele identice cu cele ale acordurilor cadru.

În cazul contractelor de lucrări, acordul cadru se poate aplica în cazul intervențiilor la investițiile deja existente cum ar fi reparații drumuri naționale, județene, rurale.

Autoritatea contractantă trebuie să analizeze cu mare atenție alegerea duratei acordurilor cadru astfel încât să se asigure că pe toată durata acestora achiziția de produse/ servicii /lucrări satisface nivelurile calitative potrivite necesității identificate.

Oportunitatea alegerii modalității de atribuire a contractelor subsecvente trebuie să fie corelată cu impactul social pe care l-ar putea avea respectivele achiziții. 

Autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contracte subsecvente numai în perioada de valabilitate a acordului-cadru. Durata contractelor subsecvente poate depăşi durata de valabilitate a acordului-cadru.

Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice explică pe larg într-un articol care sunt avantajele acordului cadru:

Tot ANAP menționează printre dezavantaje:


Urmărește-ne miercuri pentru mai multe informații!